Statut ZTP
- Zachodniosudeckie Towarzystwo Przyrodnicze zwane dalej Towarzystwem posiada osobowość prawną.
- Nazwa Towarzystwa oraz jego znak graficzny — logo są prawnie zastrzeżone. Opis znaku graficznego zawiera załącznik nr 1 do statutu.
- Terenem działania Towarzystwa jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej.
- Siedziba mieści się w Jeleniej Górze.
- Towarzystwo opiera swoją działalność na pracy społecznej członków. Do prowadzenia swych spraw może zatrudniać pracowników.
§ 4
- Towarzystwo ma prawo używania pieczęci, legitymacji i odznak zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
- Stowarzyszenie może być członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji o tym samym lub podobnym profilu działania.
- O przystąpieniu do organizacji, o których mowa w ust. 1, bądź wystąpienia z nich decyduje Walne Zebranie Członków większością kwalifikowaną co najmniej 2/3 głosów członków zwyczajnych biorących udział w Walnym Zebraniu Członków.
- inicjowanie, organizowanie i finansowanie badań naukowych;
- zbieranie danych dokumentujących stan zagrożenia fauny i flory;
- propagowanie wszelkimi dostępnymi metodami wiedzy na temat rodzimej przyrody i jej ochrony;
- współpraca z odpowiednimi organizacjami samorządowymi i instytucjami państwowymi w egzekwowaniu przepisów ochronnych;
- inicjowanie działań zmierzających do objęcia ochroną prawną terenów szczególnie cennych przyrodniczo;
- prowadzenie obserwacji i badań przyrodniczych w ramach sekcji Towarzystwa;
- tworzenie programów ochrony przyrody;
- współpraca z innymi towarzystwami i instytucjami w kraju i zagranicą;
- wydawanie publikacji naukowych i popularnych;
- organizowanie zjazdów, konferencji, wycieczek i wypraw naukowych
- społecznej działalności swych członków;
- działań zatrudnionych przez siebie osób fizycznych;
- prowadzenia działalności gospodarczej;
- współpracy z innymi osobami fizycznymi i prawnymi.
- zwyczajnych
- wspierających
- honorowych
- Członkiem zwyczajnym Towarzystwa może być każda osoba fizyczna:
- mająca pełną zdolność do czynności prawnych;
- okazująca gotowość do współpracy w realizacji celów Towarzystwa;
- rekomendowana przez dwóch członków Towarzystwa;
- po złożeniu deklaracji członkowskiej i akceptacji przez zarząd Towarzystwa.
- Młodzież w wieku 16–18 lat ma pełne prawo członkowskie w Towarzystwie, jednakże we władzach większość muszą stanowić osoby o pełnej zdolności do czynności prawnych.
- Młodzież poniżej 16 lat może należeć do Towarzystwa za zgodą przedstawicieli ustawowych, jednakże bez prawa udziału w głosowaniu i bez korzystania z czynnego i biernego prawa wyborczego.
- Członkiem wspierającym towarzystwa może być każda osoba fizyczna lub prawna, która dla poparcia działalności Towarzystwa opłaciła składkę roczną, uznaje Statut Towarzystwa i złoży pisemną deklarację wstąpienia do Towarzystwa.
- Członkiem honorowym może być osoba fizyczna, która wniosła wybitny wkład w rozwój idei Towarzystwa lub w inny szczególny sposób wniosła zasługi dla Towarzystwa.
- Członków zwyczajnych i wspierających przyjmuje w drodze uchwały zarząd, na podstawie pisemnej deklaracji.
- Nadanie godności członka honorowego następuje przez Walne Zebranie Członków, na wniosek zarządu.
- Członek zwyczajny ma prawo do:
- czynnego i biernego prawa wyborczego do władz Towarzystwa;
- uczestniczenia w zebraniach, odczytach, konferencjach, sympozjach, itp. organizowanych przez władze Towarzystwa;
- zgłaszania opinii, wniosków i postulatów pod adresem władz Towarzystwa;
- korzystanie z urządzeń, świadczeń i pomocy Towarzystwa;
- noszenia odznaki organizacyjnej;
- zaskarżania, do Walnego Zebrania Członków, uchwały zarządu Towarzystwa o skreśleniu z listy członków lub orzeczenia sądu koleżeńskiego o wykluczeniu z Towarzystwa;
- Członek zwyczajny obowiązany jest do:
- aktywnego uczestniczenia w pracach i realizacji celów Towarzystwa;
- przestrzegania statutu, regulaminów i uchwał władz Towarzystwa;
- regularnego opłacania składek i świadczeń obowiązujących w Towarzystwie;
- Członek wspierający i honorowy, z wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborczego, posiada prawa określone w § 12 ust. 1 pkt b-f.
- Członkowie honorowi zwolnieni są z opłacania składek członkowskich.
- Przyjęcie i skreślenie członka zwyczajnego i wpierającego następuje na podstawie uchwały zarządu Towarzystwa
- Przyjęcie i skreślenie członka honorowego następuje na podstawie uchwały walnego zebrania na wniosek zarządu Towarzystwa
- Członkostwo w Towarzystwie ustaje na skutek:
- dobrowolnego wystąpienia zgłoszonego na piśmie do zarządu;
- skreślenia przez zarząd z powodu niepłacenia składek członkowskich przez ponad 1 rok;
- wykluczenia uchwałą zarządu z powodu nieprzestrzegania postanowień statutu, regulaminów i uchwał władz Towarzystwa lub działania na szkodę Towarzystwa;
- utraty osobowości prawnej przez członka wspierającego, osobę prawną;
- Od uchwały w przedmiocie skreślenia lub wykluczenia przysługuje odwołanie, w terminie 30 dni, do walnego zgromadzenia, którego uchwała jest ostateczna.
- Władzami Towarzystwa są:
- walne zebranie członków
- zarząd
- komisja rewizyjna
- Kadencja władz Towarzystwa trwa 2 lata.
- Wszystkie władze Towarzystwa pochodzą z wyboru a ich wybór odbywa się w głosowaniu tajnym bezwzględną większością głosów.
- Jest najwyższą władzą Towarzystwa.
- Może być zwyczajne i nadzwyczajne
- Zwyczajne zwoływane jest 1 raz w roku kalendarzowym
- Nadzwyczajne zwołuje zarząd:
- na podstawie uchwały zarządu
- na umotywowane żądanie co najmniej 1/3 członków złożone na piśmie do zarządu
- na żądanie komisji rewizyjnej w terminie nie dłuższym niż 2 miesiące od daty podjęcia Uchwały lub otrzymania żądania i obraduje nad sprawami dla których zostało powołane.
- uchwalanie kierunków działania Towarzystwa;
- rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań z działalności pozostałych władz oraz podejmowanie decyzji o absolutorium dla ustępującego zarządu;
- wybór władz Towarzystwa;
- uchwalanie wysokości składek na wniosek zarządu;
- nadawanie tytułu członka honorowego;
- uchwalanie regulaminów wewnętrznych;
- uchwalanie zmian w statucie;
- zatwierdzanie uchwał zarządu w przedmiocie przystąpienia lub wystąpienia Towarzystwa do / z innych stowarzyszeń;
- podjęcie uchwały o rozwiązaniu się Towarzystwa;
- rozpatrywanie innych spraw wniesionych przez władze Towarzystwa i członków;
- Uchwały walnego zebrania zapadają większością głosów przy obecności co najmniej 1/2 ogólnej liczby członków, a w drugim terminie bez względu na liczbę obecnych.
- O zwołaniu walnego zebrania zarząd powiadamia członków co najmniej na trzy tygodnie przed jego terminem podając; termin, miejsce i porządek obrad, a w przypadku nadzwyczajnego zebrania informuje na czyje żądanie jest zwoływane.
- Zarząd Towarzystwa składa się z 4–10 członków w tym:
- prezesa
- wiceprezesa
- skarbnika
- sekretarza
- 0–6 członków zarządu
- Zarząd wybiera do swego składu nowych członków na miejsce ustępujących w liczbie nie przekraczającej 1/3 składu zarządu.
- Uchwały zarządu głównego zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jego składu. W razie równości głosów decyduje głos prezesa, lub w jego nieobecności głos przewodniczącego zebrania.
- Posiedzenia zarządu odbywają się w miarę potrzeby, jednak nie rzadziej niż raz na 6 miesięcy.
- Reprezentowanie Towarzystwa na zewnątrz i działanie w jego imieniu.
- Kierowanie działalnością towarzystwa, realizowanie jego zadań zgodnie ze statutem oraz uchwałami walnego zebrania członków.
- Powoływanie i rozwiązywanie sekcji Towarzystwa w zależności od potrzeb i nadzorowanie ich działalności
- Uchwalanie planów pracy i czuwanie nad ich realizacją.
- Uchwalanie preliminarzy dochodów i wydatków.
- Opracowywanie materiałów i składanie wniosków na walne zebranie, w tym dotyczących budżetu, finansów i spraw osobowych.
- Zaciąganie zobowiązań i zawieranie umów.
- Komisja rewizyjna jest władzą Towarzystwa powołaną do sprawowania kontroli nad jego działalnością.
- Komisja rewizyjna składa się z 3–5 członków, w tym: przewodniczącego, jego zastępcy i sekretarza.
- Kontrolowanie działalności Towarzystwa.
- Występowanie do zarządu z wnioskami wynikającymi z przeprowadzonych kontroli.
- Prawo żądania zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków w razie stwierdzenia nie wywiązywania się przez zarząd z jego statutowych obowiązków, a także prawo żądania zwołania zebrania zarządu.
- Zwołanie Walnego Zebrania Członków, w razie nie zwołania go przez zarząd w terminie lub trybie ustalonym statutem.
- Składanie na Walnym Zebraniu Członków wniosków o udzielenie absolutorium władzom Towarzystwa.
- Składanie sprawozdań ze swej działalności na Walnym Zebraniu Członków.
- Członkowie komisji rewizyjnej mają prawo brać udział, z głosem doradczym, w posiedzeniach zarządu. Członkowie komisji rewizyjnej nie mogą pełnić innych funkcji we władzach Towarzystwa.
- Komisja rewizyjna działa na podstawie regulaminu uchwalonego przez tę władzę.
- Sąd koleżeński składa się z 3 członków i wybiera spośród siebie przewodniczącego i sekretarza.
- Do zakresu działania sądu koleżeńskiego należy:
- rozpatrywanie i rozstrzyganie spraw członków i władz Towarzystwa dotyczących nieprzestrzegania statutu, regulaminów i uchwał władz towarzystwa
- naruszania zasad współżycia społecznego;
- sporów powstałych na tle działalności w Towarzystwie.
- Sąd koleżeński może orzekać następujące kary :
- upomnienie;
- zawieszenie w prawach członka Towarzystwa na okres do 2 lat;
- wykluczenie z Towarzystwa.
- Na fundusze składają się:
- składki członkowskie
- dotacje, darowizny, spadki i zapisy;
- dochody ze statutowej działalności gospodarczej;
- wpływy z ofiarności publicznej;
- dochody z majątku Towarzystwa.
- Towarzystwo w ramach swojej działalności może prowadzić odpłatną i nieodpłatną działalność statutową.
- Dochód ze statutowej działalności gospodarczej Towarzystwa służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.
- Towarzystwo może otrzymywać dotacje wg zasad określonych w odrębnych przepisach.
- Do ważności pism i dokumentów wiążących Towarzystwo pod względem finansowym oraz zaciągania zobowiązań majątkowych wymagane są dwa podpisy: prezesa lub wiceprezesa i skarbnika lub upoważnionej przez zarząd osoby
- Do ważności pism i dokumentów innych niż wymienione w § 29 ust.1 wymagane jest podpis prezesa lub wiceprezesa.
Zmiany statutu i rozwiązanie Towarzystwa
Zmiana statutu i rozwiązanie Towarzystwa następuje:
- Na podstawie uchwały walnego zebrania członków podjętej większością 2/3 głosów – tylko w przypadku, gdy sprawa taka była przewidywana w porządku obrad walnego zebrania.
- Uchwała o rozwiązaniu się Towarzystwa określi sposób przeprowadzenia likwidacji oraz cel na jaki ma być przeznaczony majątek Towarzystwa.
Jelenia Góra, z dnia 18.01.2018 r.